Konflikt på jobbet
Suck vad jobbigt! Vi alla känner igen känslan. Du har just kommit från ett möte eller en diskussion där det bara blev skit av allt. Känslan av att någon eller några andra medvetet försöker missuppfatta vad du säger. Det kan kännas som om de kommer från en annan planet eller spelar efter helt andra regler. Hur kan något som är så självklart och enkel vara så svårt för dem att förstå?
Konflikter i verksamheter orsaker enorma problem. Fel hanterat kan konflikter leda till tappade engagemang bland medarbetare och sämre resultat för verksamheten. Det skrivs tusentalsböcker om konflikhantering (se gärna månadens boktips i min lista Böcker om ledarskap. Där tipsar jag om ”The 3rd Alternative” av Stephen R. Covey”. En google-sökning på ”konflikthantering utbildning” ger 138 000 träffar. Jag tipsar gärna om en av Sveriges bästa lärare i ämnet, Lars JO Larsson. Här finner du information om hans kurs Undvik onödiga konflikter
Studier visar att chefer spenderar runt 25% av sin tid på att hantera konflikter och mängden konflikter i våra organisationer har ökat stadigt sedan 80-talet. Ökningen i konflikter har drivits på till stor del av mer komplexa organisationsformer som ofta uppfattas som otydliga.
Trots detta är inte konflikter bara av ondo. Rätt typ av konflikter och rätt hanterade konflikter kan leda till större medarbetarengagemang och bättre resultat för verksamheten. Väl hanterade konflikter kan rent av vara en förutsättning för framgång.
5 tips för hur du kan lyckas bättre med att hantera konflikter:
- Undvik inte konflikt. Konflikt är en normal företeelse i alla typer av relationer. Lyckade relationer kännetecknas inte av frånvaro av konflikt, snarare kännetecknas de av att man tar sig an konflikter och hanterar dem på ett moget sätt. Jag tycker mig se en ganska utbredd konflikträdsla i många organisationer och hos många individer. Konflikter kan uppfattas som obehagliga och det är ganska naturligt att vilja undvika dem men att undvika konflikt innebär också att undvika den underliggande orsaken till konflikten. Det resulterar ofta att man sveper problem under mattan och inget problem har någonsin blivit löst under mattan. Alternativt kan det bli att individer abdikerar, de har idéer och information som skulle bidra till en bättre lösning till problemet för verksamheten men de väljer att inte delta i diskussionen för att undvika det jobbiga i konflikten.
- Skilj mellan sak och person. Detta är mycket lättare sagt än gjort. Forskare inom psykologin har visat att vi alla har en tendens att uppfatta att folk som tycker som vi tycker är mer begåvade än de som tycker annorlunda än vi. Innerst inne kan vi tycka att en annan person är oärlig eller ointelligent om de inte ser det självklara i vår uppfattning. Men sanningen är oftast snarare att alla individer och/eller grupper strävar efter att bejaka sina egna intressen och ibland hamnar dessa intressen på kollisionskurs. Sätter du dig in i de andras behov och intressen, och delar med dig till dem om dina, har du större chans att hitta en lösning som är bra för alla.
- Undvik kompromisser. Under åren har jag blivit mer och mer missnöjd med kompromiss som ett sätt att lösa konflikter. Inte för att kompromiss, rent konceptuellt, skulle vara ett problem men snarare för hur kompromisser ofta ser ut i verkligeten. De allra flesta kompromisser slutar med att ingen är lycklig. Detta är kanske ingenstans mer tydligt än i den politiska arenan. Vi röstar på ett politiskt parti som driver frågor som vi tycker är viktiga. När dessa frågor slutligen har gått genom hela den politiska processen och blivit lag är de knappt igenkännbara. För att få genom en viss fråga har politiker av alla färger fått kompromissa så mycket att risken är att inga av deras väljare blir nöjda. Ett bättre alternativ till kompromiss är vad författaren Steven Covey kallar för det tredje alternativet. I sin bok The 3rd Alternative: Solving Life’s Most Difficult Problems förespråkar Covey att man inte utgår ifrån partnernas lösningar och istället söker andra lösningar som löser parternas underliggande behov. När man kompromissar har ofta parter med sig mer eller mindre färdiga idéer eller förslag till åtgärder eller lösningar som man försöker att jämka ihop till en lösning och resultatet blir en halvmessyr av allt som tillfredsställer igen. När man däremot söker det tredje alternativet går man till botten med vad parterna har för egentliga underliggande behov och intressen och sedan söker tillsammans efter lösningar som tillfredsställer samtliga behov.
- Var öppensinnad. För att lyckas med att hitta det 3.e alternativet måste man vara öppen med att det kan finnas lösningar som är bättre än de du redan har tänkt på. Du måste också vara öppen för att den som du tidigare betraktat som motståndare kan ha en bättre idé än vad du har.
- Sök vinna/vinna lösningar. När du hämnar i konflikt är det lätt att hamna i ett läge där det är viktigare att motparten förlorar än det är att du vinner. På grund av sårade känslor och dåliga beteenden kan du glömma bort vad det var för behov eller intressen du egentligen ville uppnå. I värsta fall kan du till och med medvetet välja bort lösningar som skulle vara bra för dig för att de också är gynnsamma för motparten. Då blir konflikten destruktiv. Ingen vinner och alla förlorar. Fokusera på att alla ska få sina behov tillfredställda. Jag säger ofta i dessa situationer att det är ok att vara självisk så länge du är självisk på lång sikt, inte på kort sikt. På kort sikt kan det kännas bra att den andra djävulen inte fick som de ville men på lång sikt upptäcker du att du inte heller fick som du vill och dessutom har du skaffat dig en ny fiende.
Är du intresserad och vill lära dig mer om konflikt hantering rekommenderar jag varmt kursen Undvik onödiga konflikter
Hej Kelly,
jag kan hålla med dej om att vissa konflikter kan ha en renande och rensande effekt. Men det finns tillfällen som jag har upplevt när en konflikt övergår till mobbning, hur kan det hanteras och hur bedömer man var gränsen går?
Hälsningar Maria
Hej Maria,
Tack för din fråga. Det är tyvärr sant som du säger att konflikter kan ibland övergå till mobbning. Jag skulle ändå vilja påpeka att de är två helt olika saker. Mobbning handlar om hur vi behandlar varandra och konflikt handlar i grunden om olika intressen. När konflikter uppstå kan det vara bra att komma överens om spelreglerna. Fokus måste hållas på de underliggande problem som orsaker konflikten, inte om individerna. Om vi kommer överens om att vi gärna får ha olika uppfattningar om olika frågor men vi får aldrig gå till personangrepp. Om någon går över till personangrepp måste chefen eller gruppen sätta stop för det. Det är inte ok. Att jag inte gillar en person är inte i sig en konflikt. Det finns väldigt många mäniskor i världen och det kan hända ibland att man inte gillar någon av många olika skäl. Vi måste inte tycka om varandra för att kunna jobba med varandra. Det kan också hända att jag hamnar i konflikt med någon jag verkligen gillar.