Direkt
Direkt
Växel
+46 070 260 2605 Måndag - Söndag 10:00 - 20:00 Kläppestigen 18 436 51 Hovås
+46(0)8-54 54 23 00 Monday - Fredag 09:00 - 17:00 Sankt Eriksgatan 113, 113 43 Stockholm
Direkt
Direkt
Växel
+46 070 260 2605 Måndag - Söndag 10:00 - 20:00 Kläppestigen 18 436 51 Hovås
+46(0)8-54 54 23 00 Monday - Fredag 09:00 - 17:00 Sankt Eriksgatan 113, 113 43 Stockholm

Böcker för Ledare

Kellys boktips

 

Sommarens boktips för ledare:

Eftersom det är snart semestertider gick jag ut med en förfrågan på mitt LinkedIn-nätverk och bad om tips för böcker om ledarskap, management, motivation, mm. Jag fick in en hel del tips som jag tänkte lista upp här. Jag har inte läst alla själv så flera av dessa är på min egen boklista nu.

 

Valdemar Rusch rekommenderade en bok av två av mina favorit-managementförfattare.

Corporate Culture and Performance av John P. Kotter, James L. Heskett

 

Niklas Larsson rekommenderade två böcker som är på hans nattduksbord just nu.

Socialt Företagande av Muhammad Yunus 

Sälj bra eller sälj bäst av Peppe Ekmark

 

Henrik Gyllander rekommenderade en hel hög med intressanta böcker.

  • The Perfect Close: The Secret to Closing Sales – The Best Selling Practices & Techniques for Closing the Deal av James M. Muir 
  • The Only Sales Guide You’ll Ever Need av Anthony Iannarino 
  • Sales Manager Survival Guide: Lessons from Sales’ Front Lines av Mr David A Brock
  • Prestera på topp: nå maximal framgång i livet av Brian Tracy
  • How to Win in Key Account Management: Experiences of a scarred KAM av Jan Lind
  • The Coaching Habit-Say Less, Ask More & Change the Way Your Lead Forever av Bungay Stanier
  • Michael Growing a Business av Rupert Merson
  • The 5 Choices av Kory Kogon

 

Min gamla vän Tom Hallbäck rekommenderade min bok. Få den signerad här

 

 

Fredrik Andersson tipsade om följande tre böcker:

  • Reinventing organizations : en guide till att skapa kreativa organisationer av Frederic Laloux
  • The Power of Habit av Charles Duhigg
  • Assholes – A theory av Aaron James

 

Benny Persson, en av mina härliga arbetskamrater på Astrakan Strategisk Utbildning föreslog:

Peak- Vetenskapen om att bli bättre på nästan allt av K. Anders Ericsson

 

Johan Augustsson tipsar om:

Groupthink av Irving L. Janis

 

Aila Kekkonen rekommenderade en riktig gammal goding och dess uppföljare:

7 Habits of Highly Effective People av Stephen R. Covey

The 8th Habit: from effectiveness to greatness av Stephen R. Covey

 

 

Sist men verkligen inte minst rekommenderar Carina Spjuth två fantastiska böcker:

Tänka, snabbt och långsamt av Daniel Kahneman

Clear Leadership av Gervase R Bush

 

Böcker om ledarskap

– och andra böcker som en ledare bör läsa

Kelly Odell har sammanställt en lista med böcker om ledarskap som ni finner nedan. Listan är levande och kommer fyllas på efter hand. Ni kan också maila in tips på böcker som ni tycker är relevanta att läsa för ledare och borde finnas med. Varje månad lyfter Kelly också fram en bok från listan och berättar sitt förhållande till boken. Alla böcker kanske inte handlar direkt om ledarskap men det är en lista som han anser man bör reflektera över om man vill bli en framgångsrik ledare. Längre ner på sidan finner ni också tips på artiklar.

böcker om ledarskap

Kellys lista “Böcker om Ledarskap”

 

Bok om digitalisering

Digital to the Core: Remastering Leadership for Your Industry, Your Enterprise, and Yourself
av: Mark Raskino, Graham Waller

Digital to the Core lägger fram att företagsledare behöver förstå effekten digitalisering har på branscher, företag och ledarskap.  Boken ger praktiska insikter från över 30 höga chefer i några av världens största företag och statliga myndigheter som bl.a. GE, Ford, Tory Burch, Babolat, McDonalds, Publicis och UK Government Digital Service. Detta är en klar rekommendation.

 

bok

Team of Rivals.  The Political Genius of Abraham Lincoln,
av Doris Kearns Goodwin.

Det har skrivits många böcker om Abraham Lincoln och jag har läst många av dem men ingen av de fångar utmaningarna som mötte Lincoln lika bra som Team of Rivals.  Boken ger en god insikt i Lincoln som man och som ledare i både medvind och motvind och man imponeras av hans lyhördhet, prestigelöshet och visdom om och om igen.  (I somras läste jag boken för tredje gången och det lär bli fler gånger.)

 

 

bok om ledarskapCredibility: How Leaders Gain and Lose It, Why People Demand It Av James M. Kouzes och Barry Z. Posner

I den här boken utvecklar två av USAs ledande ledarskapsutbildare tesen ledarskap handlar i hög grad om personlig trovärdighet. Om mäniskor inte har förtorende för budbäraren kommer de inte heller att tro på budskapet. Boken beskriver hur våra tro och värderingar som individer läger grunden för vår ledarskap.

 

Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies av Jim Collins och Jerry I. Porras

Built to LastDenna bok handlar om det som stora framgångsrika företag har gemensamt. Den baserar sig på ett sexårigt forsknings-projekt på Stanford University Graduate School of Business. Författarna Collins and Porras tittade på arton företag som har varit framgångsrika under många år. Dessa företag har under i genomsnitt 100 år presterat bättre än sina konkurrenter och börsen. Det de letade efter är helt enkelt vad det är som gör företag som General Electric, 3M, Merck, Wal-Mart, Hewlett-Packard och Walt Disney så framgångsrika. En av de stora gemensamma nämnarna är just att de tar sig an den verkliga komplexititeten i sina verksamheter och har en helhetssyn på sina intressenter.

 

bok

Work Less, Do More av Jan Yager, Ph. D.

I grunden är detta en bok om att vara effektiv och handlar mycket om personlig effektivitet. Men en stor del av att öka sin egen effektivitet handlar just om att lära sig att delegera effektivt. Boken har lite tonen av en typisk ”självhjälps” bok men den gör inte misstaget att överförenkla komplexa problem. Tvärtom ger Yager konkreta tips på hur man kan bli betydligt bättre på att delegera och de checklistor och handlingsplaner i boken väcker många tankar och idéer.

 

 

The Boundaryless Organization: Breaking the Chains of Organization Structure

The Boundaryless Organization kom ut redan 1995 och blev en storsäljare. Den visade verksamheter hur man kunde hantera alla konstgjorda hinder inom verksamheten som t ex hierarki, geografi och annat som begränsar verksamhetsutveckling. Nu har de fyra författarna (Ron Ashkenas, Dave Ulrich, Todd Jick, and Steve Kerr) som har samarbetat på denna bok kommit med en ny version med nya forskningsreferenser och många både bra och dåliga exempel tillsammans med klar hänvisning till hur man ska göra för att lyckas. Dessa fyra är några av de ledande experterna inom just HR och ledarskap. Jag har last flera av deras böcker och är särkskilt förtjust i mycket av det som Dave Ulrich skriver.

Läs den här boken innan ni sätter igång med nästa omorganisation. Köp boken här>>>

 

 

bok-ledarskap

From Values to Action, Harry Kraemer

Harry Kraemer är före detta koncernchef och nuvarande professor på Kellogg School of Business i Chicago. I hans bok “From Values to Action” presenterar han 4 principer för värdebaserat ledarskap. Han menar att långsiktiga bra resultat bara kan uppnås genom att göra det som är rätt. Han anser att resan till att bli en värderingsstyrd ledare går genom reflektion. Jag tycker om hans berättarstil och har fått mycket att tänka på. Läs den under julen så kommer både du och dina medarbetare att vara lyckligare under det nya året.

 

böcker-för-ledare-David Burkus

Titel: The Myths of Creativity. The Truth About How Innovative Companies and People Generate Great Ideas 

Författare: David Burkus

I den här boken belyser David Burkus flera av de vanligaste myterna om kreativitet och hur vi ska göra istället.  Förutom hans förmåga att förenkla och förtydliga hur vi bör se på och jobba med kreativitet gillar jag hans humor när det gäller att visa just hur fel det kan bli när vi tänker fel om kreativet. Davids bok utgår från senaste forskningen runt kreativitet och ger också lite rolig insikt i en del av vår tids största innovationer. Boken tar bl a upp: Varför kan vi bli så kreativa i vissa sammanhang och helt nollställda i andra? Vad gör vissa människor mer kreativa än andra? Var kommer våra kreativa impulser ifrån och hur ska vi skapa flera av dessa impulser? Denna bok är väl värd en plats på nattduksbordet.

 

 

bok-om-ledarskap-hard-factsJag har tidigare lyft fram en bok av Jeffrey Pfeffer och kommer säkert att göra det igen i framtiden. Den här gången samarbetar Professor Pfeffer med Professor Robert Sutton, båda från Stanford. Deras ambition är att räta ut flera vanligt förekommande ”osanningar” i verksamheter så att vi kan driva våra verksamheter utifrån hur världen verkligen ser ut och inte hur vi tror eller hoppas att den ser ut. Den är välskriven, underhållande och provocerande. Läs den!

 

 

The Knowing Doing Gap

månadens bok

Under många år förundrade jag mig på mina arbeten över det faktum att jag upplevde att vi ofta tänkte rätt men gjorde fel.  Våra strategier verkade kloka men vi lyckades aldrig genomföra dem.  Jag till och med sa för några år sedan i en intervju att om jag var tvungen att välja mellan att vara bra på strategi eller bra på genomförandet, så skulle jag välja att vara bra på genomförandet. Jag förklarade att vi ofta inte vet om våra strategier var bra eller dåliga eftersom vi aldrig lyckades exekvera dem.  Däremot om man var bra på genomförandet skulle man upptäcka under resans gång om man hade fel i sin strategi och har en möjlighet att rätta till den.  Den här boken, The Knowing-Doing Gap är den första boken om att ta sig an utmaningen att gå från kunskap till handling.  Författaren, Jeffrey Pheffer är något av en favorit hos mig. Han har tunga forskningsmeriter som professor för anrika Stanford Graduate School of Business och han skriver på ett underhållande och pedagogisk sätt.  Den här boken ska läsas av alla som vill förstå hur man ska höja prestandan i sin verksamhet på riktigt.

 

 

The 3rd Alternative
böcker om ledarskap_omslagDen storsäljande författaren av boken “De 7 goda vanorna” har gjort det igen. Denna gången med ett något banbrytande bok som ger oss ett annat sätt att se på konklikt och konkliktlösning.  Han har utsetts av Time Magazine som ett av de 25 mest inflytelserika mäniskor i USA och när ni läser denna boken kommer ni att förstå varför. Detta kommer att bli den nya standardliteraturen för alla som vill utveckla sin förmåga att förstå och hantera konflikter.

 

 

 

 

Tio tankar om tid av Bodil Jönsson.

tio tankar om tidEn liten bok som kostar en knapp femtiolapp på Adlibris men som provocerar och väcker tankar om hur vi tänker och förhåller oss till tid.  Har du inte läst den är det dags. // Kelly Odell 

 

 

 

 

 

böcker om ledarskap Why We Do What We Do: Understanding Self-MotivationEdward L. Deci & Richard Flaste (1995)

Why We Do What We Do: Understanding Self-Motivation.

När det gäller ledarskap finns det många missuppfattningar och ”sanningar” som orsaker rätt mycket problem. Motivation är ett av de begrepp som är mest missuppfattat. Jag själv kämpade i många år med att förstå hur jag skulle arbeta med motivation i min roll som chef och medarbetare, Boken Why We Do, What We Do av Edward Deci och Richard Flaste redovisar forskningen runt motivation. Enkelt uttryckt är det ett av de viktigaste böcker jag har läst inom ledarskap.  När jag först läste boken för många år sedan sträckläste jag den två gångar för att budskapet var så om välvande för mig (jag fick inse att jag hade gjort mycket fel under lång tid).  Sedan dess har jag läste den flera gångar till. // Kelly Odell

 

 


boktips ledarskapDaniel Kahneman (2012)

Tänka snabbt och långsamt

Tänka snabbt och långsamt, skriven av Daniel Kahneman som var 2002­års ekonomipristagare till Alfred Nobels minne. Han fick priset trots att han inte är ekonom utan psykolog. Hans forskning ifrågasätter ett par grundteser som andra forskningsområden har tagit förgivet. Nämligen att människan är rationell och tänker sunt för det mesta och när vi inte agerar helt rationellt är det på grund av våra känslor som till exempel rädsla, tillgivenhet och hat. Tack vare bland annat Kahnemans forskning vet vi nu att dessa antaganden är fel. Jag skulle kunna rekommendera Kahnemans bok inom flera områden som ledarskap, förändringsledning, projektledning och allt annat som har att göra med människor. Den var inte avsedd som en bok för kommunikation men det ger viktiga insikter i kommunikation. Men den är särskilt intressant från ett kommunikationsperspektiv för att den hjälper oss att förstå hur vi människor tänker. Utifrån detta får vi bättre förståelse för hur vi bör agera för att lyckas bättre med vår kommunikation. Specifikt hjälper det oss att förstå hur vi går från reaktiv till proaktiv kommunikation. // Kelly Odell

 

 

böcker om ledarskap Barbara Ehrenreich (2010) Smile Or Die. Granta Books.Barbara Ehrenreich (2010)

Smile Or Die. Granta Books.

 

 

 

 

Den intuitiva intelligensen. Prisma.Malcolm Gladwell (2006)

Blink: Den intuitiva intelligensen. Prisma.

 

 

 

 

The Happiness Hypothesis – Putting Ancient Wisdom to the Test ofJonathan Haidt (2006)

The Happiness Hypothesis – Putting Ancient Wisdom to the Test of

Modern Science. Basic Books.

 

 

 

bok om ledarskapRodd Wagner & James K. Harter (2006)

12: The Elements of Great Managing. Gallup Press.

 

 

 

Om Kelly Odells bok Mänskligt Ledarskap

 

bok_ledarskap_kelly odell

 Mänskligt Ledarskap – 10 budord för den (o)fullständige ledaren  av Kelly Odell

Delar av förordet: Alla som vill bli bättre ledare kan också bli det. Min bok “Mänskligt Ledarskap – 10 budord för den (o)fullständige ledaren” riktar sig till alla som strävar efter att bli mer framgångsrika i sina ledarroller. Till alla som kanske läst många böcker och gått många kurser. Alla som testat olika teorier och kanske kommit fram till en del egna. Mycket av det som förmedlas i befintlig ledarskapslitteratur och på ledarskapskurser är kunskap om ledarskap.

Ambitionen med denna bok är istället att fokusera mer på hur man bör tänka runt ledarskap än exakt vad man ska tänka. Hur vi tänker runt människor, motivation, makt och relationer är egentligen viktigare än vad vi tänker. Våra värderingar och hur vi ser på andra människor, syftet med verksamheten och vår egen roll är avgörande för vår framgång som ledare och påverkar även vilka kunskaper vi tar till oss och hur vi använder dem. Köp boken här >>>

 

Artiklar och annat referensmaterial för ledare

 

Four paths to your digital transformation, McKinsey & Company, March 24, 2017 – av Joao Dias och Rohit Sood

Författarna till denna artikel presenterar 4 sätt att skapa digital transformation i din verksamhet. I verkligheten fungerar dessa 4 sätt mer som utvecklingssteg verksamheter passerar än som helt skilda strategiska banor. Artikel ger vettig insikt i vilka strategier man kan välja och vilka steg man ska ta för att förverkliga dessa steg utifrån din verksamhets nuvarande digitaliseringsnivå.

 Gå till artikeln

4 Types of Toxic Bosses — and How to Handle Them

Denna korta artikel ger oss några lättsamma tips och idéer på hur vi ska kunna känna igen och hantera toxiska chefer.

Gå till artikeln

Business Leaders Get an ‘F’ in Ethics, Yet Again, January 9, 2016

Denna artikel från Fortune Magazine utgår ifrån en undersökning från Gallup som visar att amerikanernas förtroende för företagsledare är lägre än någonsin. Skandal efter skandal har eroderat förtroendet men frågan är om det egentligen skadar företagen?

 

Mer komplext med komplexitet

Att planera i en komplex verksamhet är svårt. Först och främst måste man identifiera hur komplex organisationen är. Om detta skriver Sören Augustinsson och Ulf Ericsson om. Båda verksamma vid Högskolan i Kristianstad på institutionen för arbetsvetenskap. Här får man en god insikt i vad som gör verksamheten så komplex och lite idéer om vad man kan göra åt det.

Läs artikeln >>>

How office control Freaks Can Learn to Let Go

Denna artikel är extra bra för den som har svårt att släppa taget. Men den är också insiktsfull för andra som bara har lite svårt med att delegera. Den adresserar specifikt utmaningen som jag har kämpat med – att gå från att vara en duktig expert på något till att bli chef över andra experter. Hur släpper man taget när man kan så mycket om ämnet?

Läs artikeln >>>

5 steg för en perfekt (och snabb) delegering

Denna artikel i Tidningen Chef ger en väldigt god kort summering av ämnet med några kloka tips. Min enda varning är att inte ta allt för fasta på rubriken ”perfekt (och snabb)” då ingen någonsin blir perfekt på att delegera och för det mesta när det gäller ledarskap – allt som man tror man kan lära sig snabbt blir inte bra. Men bortsett från rubriken är det en bra artikel.

Läs artikeln >>>

Employees Want a Lot More From Their Managers

En studie från Gallup som släpptes tidigare i år visade att mer än 50% av medarbetare har lämnat ett jobb på grund av en dålig chef och kanske än mer alarmerande är att mindre än en tredjedel av alla medarbetare känner sig engagerade i sitt arbete.

Läs artikeln >>>

Creativity Creep av Joshua Rothman, The New Yorker

Kreativitet men från en annan vinkel. Artikelförfattaren tar upp lite om historiken bakom kreativitet som begrepp och hur begreppets har utvecklats till att bli så viktig för oss i den moderna världen.

Läs artikeln >>>

Bara tillsammans kan gener och miljö orsaka beteenden

AV: PAUL LICHTENSTEIN, PROFESSOR I GENETISK EPIDEMIOLOGI OCH CHEF FÖR SVENSKA TVILLINGREGISTRET, INSTITUTIONEN FÖR MEDICINSK EPIDEMIOLOGI PÅ KAROLINSKA INSTITUTET.

Paul Lichtenstein forskar om arvet och miljöns betydelse för olika typer av beteenden, mental hälsa (framför allt hos barn) och antisocialt och kriminellt beteende. Han skriver att en stor mängd data pekar åt ungefär samma håll: 40—50 procent av skillnaden mellan olika typer av personlighet förklaras av genetiska faktorer medan den delade miljön (sådant i miljön som gör att individer i samma familj blir lika varandra — exempelvis uppfostran) förklarar cirka 5 procent av skillnaderna och resten förklaras av unika miljöeffekter (sådant i miljön som gör att individer i samma familj — exempelvis två syskon — blir olika).

Läs artikeln >>>

Syftesdrivna organisationer

I en artikel från 2013 i tidningen Forbes diskuterades frågan om det engelska ordet ”purpose”. Orden purpose kan enklast översättas till det svenska ordet ”syfte”. En växande mängd forskning och erfarenhet tyder på vikten av det som kan kallas ”syftesdrivna” individer och verksamheter. Syftesdrivna organisationer skapar större engagemang bland medarbetarna och är mer framgångsrika med att förverkliga sina drömmar. Oavsett om man pratar om individer eller organisationer bör alla ha ett gemensamt övergripande syfte, ”Att skapa en bättre värld”. Det är bra att precisera lite närmare hur just du eller din verksamhet bidrar till att förbättra världen. För många år sedan satt jag i ett möte med några tjänstemän från det Japanska företaget Matshushita som är ett av världens största elektroniktillverkare. I Sverige känner vi till varumärken som Panasonic, Technics, och JVC. Under mötet visade dessa Japanska chefer delar av en 500-årsplan för sin verksamhet. På den tiden var jag produktchef för mikrovågsugnar för Whirlpool Corporation och med mig i mötet var ett par svenska kollegor. Vi visste hur svårt det var för oss att hålla på med 5-årsplaner och här satt några japaner och pratade om 500 år. Men medan vår 5-åriga plan innehöll många detaljer om vilka produkter vi skulle sälja och hur mycket pengar vi skulle tjäna under planeringshorisonten innehöll Matsushitas 500-årsplan uttryck för deras roll i samhället, i världen och hur de skulle bidra med sina resurser och kompetenser för att skapa en bättre värld. Detta var någon gång i slutet på 80-talet och jag var nog inte mogen för att ta till mig detta perspektiv då. Idag är det klart att en verksamhet eller en individ som har tappat kontakt med sitt syfte här i världen riskerar att inte ha något syfte.

Gå till artikeln>>>

Konflikt på jobbet? Så löser du den bäst

På ämnet Konflikthantering kan jag tipsa om en bra artikel I tidningen Chef som ger ganska enkla och handfasta råd och tips. Läs Konflikt på jobbet i tidningen Chef >>>

 

Stressforskningsinstitutet

Trötthet och återhämtning

”Alla” klagar över trötthet och andelen trötta i befolkningen har ökat dramatiskt de senaste åren. Att ”må bra” verkar i stor utsträckning handla om att inte vara trött. Trötthet och störd sömn är framträdande problem hos långtidssjukskrivna – tätt efter värk i muskler och leder. Arbetskrav, familjekrav och 24-timmarssamhället drabbar möjligheterna till återhämtning.

 

”How ‘Active Listening’ Makes Both Participants in a Conversation Feel Better”- Use Body Language and Verbal Cues to Encourage the Person Talking and Prevent Listener Burnout

Jag läste nyligen en riktig bra artikel om aktivt lyssnande i ”The Wall Street Journal” som summerar teknikerna som professionella lyssnare som t ex terapeuter och andra lär sig. Lyssnande är det viktigaste och kanske svåraste delen av god kommunikation och denna artikel ger lite insikter i hur man ska göra. Tyvärr, får ni som följer mitt nyhetsbrev leva med att en del material är på engelska. Jag letar alltid först efter referensmaterial på svenska men ibland hittar jag något på engelska som bara måste delas. Artikeln kräver att du är inloggad WSJ.

Läs artikeln >>>

The Focused Leader, hbr

månadens artikelJag har länge hävdat att ett av de störste utmaningar för organisationer idag är bristen på förmågan att prioriterar och fokuserar.  Verksamhetens resurser, medarbetarnas engagemang och ledarnas uppmärksamhet splittras på för många olika initiativ och aktiviteter. Resultatet blir att många initiativ inte blir gjort eller inte blir gjort tillräckligt bra, kvalitén på viktiga beslut blir sämre och medarbetarna känner sig vilse och överarbetade. För den som är intresserad av att veta mer kan jag tipsa om följande artikel från Harvard Business Review som förklarar hur upptäckter inom hjärnforsking gett oss mycket bättre förståelse för hur hjärnan fungerar när vi fokuserar och vad vi kan tillämpa denna kunskap för att bli mer framgångsrika som ledare. https://hbr.org/resources/pdfs/comm/jama-software/The_Focused_Leader.pdf

A. P. Buunk & N. W. van Yperen (1991)

”Referential Comparisons, Relational Comparisons, and

Exchange Orientation: Their Relation to Marital Satisfaction.”

Personality and Social Psychology Bulletin, nr 17, s. 709–717.

 

Kevin Harrington

Overcoming The Destructive Myth Of Work-Life Balance

Läs artikeln här >>>

JENNIE ROTHENBERG GRITZ

Stephen Colbert Solves the ‘Having It All’ Dilemma in 5 Words

Läs artikeln här >>>

 

Richard De Charms (1968)

Personal Causation. Academic Press.

Putnam’s Sons.

 

Daniel Goleman (1998)

Working With Emotional Intelligence. Bantam.

Referenser | 171

 

Lee Ross (1977)

”The Intuitive Psychologist and His Shortcomings: Distortions

in the Attribution Process.” Advances in Experimental Social

Psychology, nr 10 1977.

 

Lyle M. Spencer Jr., et al. (1997)

Competency Assessment Methods: History and State of the Art.

Hay/McBer.

 

Edward L. Thorndike (1920)

”Measurement of Intelligence.” Psychological Review, vol 31(3),

maj 1924.

 

John E. Hunter, Frank L. Schmidt & Michael K. Judiesch

(1990)

”Individual Differences in Output Variability as a Function

of Job Complexity.” Journal of Applied Psychology, nr 1 1990,

75(1):28–42.

 

Sven Kylén (1993)

Arbetsgrupper med utvecklings- och förändringsuppdrag: från

defensiva till offensiva rutiner. Psykologiska institutionen,

Göteborgs universitet.

 

Kevin R. Murphy (2006)

A Critique of Emotional Intelligence: What are the Problems and

How Can They be Fixed? Lawrence Erlbaum.