Myter om Ledarskap: Del 2 – Kreativitet
Kreativitet är en grundläggande förutsättning när det gäller att identifiera nya affärsmodeller och strategier, mer effektiva arbetssätt eller spännande nya produkter och tjänster. Trots att det kan vara avgörande för framgång i dagens verksamheter är kunskapen om kreativitet ganska dålig och myter och missuppfattningar florerar.
För många år sedan när jag var Sverigechef för Whirlpool (det amerikanska vitvaru-företaget) höll vi på att lansera Whirlpools varumärke i Sverige. Därför hade jag många möten med vår reklambyrå. Under dessa möten träffade jag många olika medarbetare från denna reklambyrå och blev lite road av jargonen de använde. Bland annat tyckte jag det var lite roligt att vi då och då hade möte med vissa av deras medarbetare som de kallade ”de kreativa”. När vi hade möten med dessa personer var de nästan alltid klädda i svart, lite tilltufsade, hade hästsvansar och på den tiden var det vanligt att de också hade cowboystövlar. På den tiden var mörk kostym och slips min vanliga arbetsklädsel så ni kan kanske förstå reklambyråns förvåning när jag dök upp på ett av möten med ”de kreativa” orakad, okammad och klädd i jeans, T-shirt och cowboystövlar. Det blev lite tyst och alla stirrade på mig så jag sade ”Jag ser att ni lägger märke till mitt utseende, jo, jag tänkte att jag skulle försöka vara kreativ idag jag med.”
Idén att kreativiten är en egenskap som bara vissa personer har är felaktigt. Alla människor kan vara kreativa och de allra flesta människor är kreativa. Däremot verkar det vara så att vissa människor har övat upp sin kreativa förmåga och därför verkar de vara mer kreativa än andra. Även om det ibland händer att idéer poppar upp i våra huvud från ingenstans handlar kreativitet mycket mer om hårt arbete än magi. Hårt arbete runt en viss frågeställning eller visst problem brukar öka chanserna att man får en kreativ idé mer än om man inte engagerar sig i frågan.
Ibland kan briljanta idéer komma från helt oväntade håll. I början på 90-talet var jag produktchef för mikrovågsungar för Whirlpool i Europa. Vid något tillfälle tittade jag på en ovanlig studie där man frågade skolbarn om idéer för mikrovågsugnar. Ett förslag som kom från flera barn var att de ville ha en mikrovågsugn i sin lunchlåda för då kunde de alltid ha varm mat till lunch. Någon av våra ingenjörer var snabb att påpeka det dumma med förslaget då bara transformatorn för en mikrovågsugn vägde flera kilo. En annan ingenjör sade då att man inte måste ha en transformator, man kunde ha ett kretskort som kallades för ”switch mode power supply” som nästan inte vägde någonting men problemet med detta var att det var en väldigt dyr lösning. Sedan var det någon som sade att switch mode power supply egentligen bara var dyr för att de gjordes i så små produktionsserier och om man gjorde dem i stora serier skulle de kanske t o m bli billigare än transformatorer. För att göra en historia kort så utvecklade vi aldrig en lunchlåda med inbyggd mikrovågsugn men vi införde switch mode power supply i våra vanliga mikrovågsugnar vilket förde med sig en rad fördelar i produkten, bl a prestandahöjning, bättre funktionalitet, minskad vikt och bättre kvalité.
I vissa situationer behöver man tänka större och andra måste man tänka mindre.
När jag var chef för Telia Mobile hamnade jag i en diskussion med några ingenjörer runt hur vi skulle kunna leverera en viss tjänst på marknaden. Jag blev lite frustrerad när någon berättade för mig att det vi ville göra inte var möjligt. Eftersom jag inte är telekom-ingenjör frågade jag vad de menade med ”omöjligt”. Menade de att det stred med fysikens lagar? De sade att det inte stred med fysikens lagar men att det var väldigt svårt. Då frågade jag om de hade alla pengar i världen och alla människor i världen till sitt förfogande kunde du göra det då? De tittade de på mig lite trött och sade att ja, de skulle gå då. Sedan frågade jag om de trodde att det skulle krävas alla pengar och alla människor i världen för att lösa problemet. Det visade sig att vad de menade med omöjligt var att det låg långt utanför de normala ramar som de var vana att arbeta inom. När vi preciserade detaljerna och kostnaderna för denna nya tjänst och presenterade beslutsunderlaget för koncernledningen blev den godkänd och idag är tjänsten en del av Telias utbud.
Vid ett annat tillfälle var jag ansvarig för marknadsföringsfunktionen för hela TeliaSonera-koncernen. Efter bara några dagar på jobbet blev jag uppkallad till koncernchefen som frågade mig vad jag tänkte göra i min nya roll som koncernens marknadschef. Jag sade att det berodde på hur stor handlingsfrihet jag skulle få. Han sade ”ponera att du får göra precis som du vill”. Då sade jag att jag skulle börja med att halvera vår budget för reklam. Han blev lite överraskad och t o m skrattade till lite och sade att han hade nog aldrig träffat en marknadschef som vill ha mindre pengar för reklam. Jag förklarade för honom att vi hade den i särklass största reklambudgeten jämfört med alla företag i hela norden. Vi hade så mycket pengar att våra marknadsförare inte behövde vara kreativa. Vi köpte reklam i nästan alla medier som fanns. Han frågade mig då hur jag visste att just halva budgeten var den rätta nivån och jag sade att jag inte visste. Vad jag visste vara att den rätta nivån var lägre och att vi kunde ta bort halva budgeten utan att skada något.
Tips för att lyckas bättre med kreativitet
- Glöm inte mångfald – Det är inte alltid experterna som hittar de mest kreativa lösningarna. Det krävs naturligtvis mycket expert-kompetens för att lösa komplicerade problem men det kan ofta vara en fördel att blanda in lite ”wildcards” med dessa experter. För mycket kunskap kan ibland hämma vår förmåga att tänka ” ”. Icke-experter kan ställa de ”dumma” frågorna som väcker kreativiteten hos experterna.
- Släpp taget ett tag – Ibland när vi har jobbat mycket med en viss utmaning behöver hjärnan tid att bearbeta allt och det kan vara viktigt att helt enkelt släppa taget ett tag. Arbeta med något annat eller ta ledigt ett tag. Medan vår medvetna hjärna vilar eller funderar på annat håller vår undermedveten på med att sortera och bearbeta all information och intryck utan att vi vet om det. Helt plötsligt kan det hända att en lösning på problemet som vi arbetade med kommer fram.
- Var lite lekfull och orealistisk – Ibland händer det att vi kör fast i en fåra när det gäller kreativitet. Vi utgår ifrån ett bestämt arbetssätt, teknologi eller geografi och kan få många bra idéer men inte de där riktig bra idéerna. Det är först när vi ställer oss frågan om vi inte var begränsade av vårt arbetssätt, teknologi eller ekonomiska resurser – hur skulle vi göra då? Ställ frågan ”Hur skulle göra om vi kunde göra precis vad vi ville och hade alla pengar i hela världen och alla människor i hela världen till vårt förfogande?” Du kommer att blir förvånad att många av de idéer du får från detta förhållningssätt inte alls kräver obegränsade resurser, det krävdes bara lite nytänkande.
- Experimentera med större begränsningar – Trots att vi just pratade om att utgå ifrån alla pengar i hela världen kan faktiskt tillgång till för stora resurser också hemma kreativiteten. Fundera på om vi bara hade väldigt begränsade resurser, hur skulle vi göra då? Att leka med lösningar med extremt begränsade resurser kan leda till genombrott för icke-konventionella lösningar.
- Odla konstruktiva konflikter – I tidigare nyhetsbrev har jag pratat om att inte vara rädd för konflikter. När det gäller kreativitet finns det bevis för att en hälsosam ”oharmonisk” miljö kan vara väldigt positiv för kreativitet. Uppmuntra divergenta idéer och öppet, även aggressivt ifrågasättande av allt i verksamheten. Från en kreativitetsperspektiv är heliga kor, farliga kor.