Direkt
Direkt
Växel
+46 070 260 2605 Måndag - Söndag 10:00 - 20:00 Kläppestigen 18 436 51 Hovås
+46(0)8-54 54 23 00 Monday - Fredag 09:00 - 17:00 Sankt Eriksgatan 113, 113 43 Stockholm
Direkt
Direkt
Växel
+46 070 260 2605 Måndag - Söndag 10:00 - 20:00 Kläppestigen 18 436 51 Hovås
+46(0)8-54 54 23 00 Monday - Fredag 09:00 - 17:00 Sankt Eriksgatan 113, 113 43 Stockholm

Framgång eller fiasko i den digitala djungeln

Digitalisering – Ledarskap, medarbetarskap och verksamheten

 

Digitalisering – Ledarskap, medarbetarskap och verksamheten

Digitalisering har blivit ett av de hetaste begreppen på allas läppar, men det är också ett av de mest missförstådda begreppen. Enorma summor pengar investeras i olika typer av digitala satsningar och resultaten av dessa investeringar varierar stort. Flera studier indikerar att många av dessa satsningar inte – i bästa fall – skapar betydande nytta till verksamheten och i värsta fall orsakar stor skada.

Många ser digitalisering som huvudsakligen teknologisk förändring, men hemligheten till framgång ligger i att förstå beteendeförändringar kopplade till teknikutvecklingen. Digital framgång handlar om att praktiskt dra nytta av de möjligheter som teknologin skapar för att förändra beteenden hos medarbetare, kunder och leverantörer.

Kelly Odell delar med sig av sin egen långa erfarenhet av telekom- och IT-världen där digitalisering är produkten som säljs. Kelly var som chef för Telia Mobile bland annat ansvarig för att utveckla och lansera e-mail och internet i mobilen. Men Kelly har också som ledare i företag som Volvo Cars och Whirpool Corporation bred erfarenhet av att implementera digitala verktyg. Idag arbetar Kelly som författare, utbildare och föreläsare för att hjälpa ledare och deras medarbetare lyckas i den digitala djungeln.

Följande är bara några av de områden som Kelly arbetar med runt hur man ska tänka och agera när det gäller digitalisering i verksamheten.

 

[message_box title=”” color=”red”]

– Att tänka om rollerna i verksamheten

– Ledare:

  • Leda på distans
  • Otydliga lednings- och ledarskapsroller
  • Delegera och bemyndiga
  • Regler och värderingar

– Medarbetare:

    • Självledarskap
    • Medarbetarskap
    • Frihet under ansvar
    • Andra typer av medarbetare
      • Leverantörer
      • Samarbetspartners
      • Outsourcing
      • mm

– Att tänka om kundrelationer

    • Omdefiniera nyckelprocesser
      • Köpprocessen
      • Säljprocessen
      • Order till leveransprocessen
      • Kundtransaktioner
      • mm

– Att tänka om affärsidéer och affärsmodeller i alla områden

    • HR
    • Produktutveckling
    • Tillverkning
    • Inköp
    • Försäljning
    • Marknadsföring – digitala medier, sociala medier, mm
    • mm

-Att tänka om arbetsmiljön

  • Vilken roll spelar geografi?
  • Hur ska man tänka runt fysisk och/eller digitalnärvaro
  • Möten och möteskulturen
  • Kommunikation
  • Rapportering och uppföljning
[/message_box]

 

About the author

Public speaker and management trainer on Leadership and Change