Om förändringsarbete

Idag när jag satt mig ner vid datorn för att börja skriva på månadens nyhetsbrev kunde jag inte sluta tänka på den diskussion jag hade med en kursdeltagare häromdagen. Jag ledde en utbildning i förändringsledning för en grupp chefer från en större svensk organisation. Under ett pass i utbildningen pratade vi om syftet eller visionen med förändringen eller som jag brukar säga ”På vilket sätt blir världen bättre när vi är färdiga med förändringen?”. En av cheferna sa att i deras verksamhet hade de ofta svårt att exakt kunna förklara syftet med olika förändringsinitiativ.  Han menade att de ofta landade i ganska vaga förklaringar om att det blir ”bättre” eller ”effektivare”, men de kunde egentligen inte precisera på vilket sätt det skulle bli bättre eller effektivare. Detta är ett större problem än man kanske skulle tro då ett av de vanligaste problemen när det gäller förändring är just att ledningen inte lyckas svara på ”varför-frågan”. Detta kan naturligtvis hänga på bristfällig kommunikation men jag vet, av egen erfarenhet, att det också kan bero på att ledningen inte heller vet syftet med förändringen.  Jag hade ändå tänkt ta upp lite perspektiv runt frörändring i detta nyhetsbrev så det kanske passar att jag gräver lite djupare i just detta med syftet med förändring och lite tips och reflektioner på hur vi kan lyckas bättre med vårt förändringsarbete.

Det vore jättekul om Ni som läser nyhetsbrevet ställer frågor, föreslår ämnen eller även skickar in eget material så vi håller diskussionen om dessa ämnen levande. Tveka inte på att skriva till mig på info@kellyodell.se eller ring mig på 070 260 2605

Jag hoppas ni får både glädje av månadens nyhetsbrev.  // Kelly Odell

---

Månadens boktips

Under många år förundrade jag mig på mina arbeten över det faktum att jag upplevde att vi ofta tänkte rätt men gjorde fel.  Våra strategier verkade kloka men vi lyckades aldrig genomföra dem.  Jag till och med sa för några år sedan i en intervju att om jag var tvungen att välja mellan att vara bra på strategi eller bra på genomförandet, så skulle jag välja att vara bra på genomförandet. Jag förklarade att vi ofta inte vet om våra strategier var bra eller dåliga eftersom vi aldrig lyckades exekvera dem.  Däremot om man var bra på genomförandet skulle man upptäcka under resans gång om man hade fel i sin strategi och har en möjlighet att rätta till den.  Den här boken, The Knowing-Doing Gap är den första boken om att ta sig an utmaningen att gå från kunskap till handling.  Författaren, Jeffrey Pheffer är något av en favorit hos mig. Han har tunga forskningsmeriter som professor för anrika Stanford Graduate School of Business och han skriver på ett underhållande och pedagogisk sätt.  Den här boken ska läsas av alla som vill förstå hur man ska höja prestandan i sin verksamhet på riktigt.

Fler boktips här >>>

---

Podcast För Ledare Med Kelly Odell

Denna Podcast för ledare riktar sig till alla som strävar efter att bli mer framgångsrika i sina ledarroller. Detta avsnitt om förädringsarbete Lyssna på poden här>>>.

---
förändringsarbete

Poängen med poängen?

- 5 tips för att lyckas bättre med ditt förändringsarbete

Poängen med poängen? - Om förändringsarbete Jag hade en chef för många år sedan som hade en begåvning att kunna identifiera kärnan i en fråga eller ett problem väldigt fort. Trots hans avsevärda analytiska förmåga saknade han en del av den socialförmåga då han kunde i bland vara rätt bufflig och okänslig. Jag kan fortfarande höra honom ropa ut

”What´s the bloody point?” mitt i någons presentation. Detta hände mig ett flertal gångar och det var minst sagt innerverande.  Han ville veta vad poängen var. Han var expert på att kunna hitta poängen eller att upptäcka att det inte fanns någon poäng och att presentationen var ogenomtänkt. Men frågan om ”poängen” är faktiskt en mycket viktigare och svårare fråga än vad man kanske tror.  Vad är poängen?  Varför ska vi göra en viss aktivitet eller satsning?  Läs mer.

---
---
månadens artikel

Månadens artikeltips

Why Purpose Matters: It's Good For You And Good For Business

Syftesdrivna organisationer

I en artikel från 2013 i tidningen Forbes diskuterades frågan om det engelska ordet ”purpose”. Orden purpose kan enklast översättas till det svenska ordet ”syfte”. En växande mängd forskning och erfarenhet tyder på vikten av det som kan kallas ”syftesdrivna” individer och verksamheter. Syftesdrivna organisationer skapar större engagemang bland medarbetarna och är mer framgångsrika med att förverkliga sina drömmar. Oavsett om man pratar om individer eller organisationer bör alla ha ett gemensamt övergripande syfte, ”Att skapa en bättre värld”.  Det är bra att precisera lite närmare hur just du eller din verksamhet bidrar till att förbättra världen.  För många år sedan satt jag i ett möte med några tjänstemän från det Japanska företaget Matshushita som är ett av världens största elektroniktillverkare. I Sverige känner vi till varumärken som Panasonic, Technics, och JVC.  Under mötet visade dessa Japanska chefer delar av en 500-årsplan för sin verksamhet.  På den tiden var jag produktchef för mikrovågsugnar för Whirlpool Corporation och med mig i mötet var ett par svenska kollegor.  Vi visste hur svårt det var för oss att hålla på med 5-årsplaner och här satt några japaner och pratade om 500 år.  Men medan vår 5-åriga plan innehöll många detaljer om vilka produkter vi skulle sälja och hur mycket pengar vi skulle tjäna under planeringshorisonten innehöll Matsushitas 500-årsplan uttryck för deras roll i samhället, i världen och hur de skulle bidra med sina resurser och kompetenser för att skapa en bättre värld.  Detta var någon gång i slutet på 80-talet och jag var nog inte mogen för att ta till mig detta perspektiv då. Idag är det klart att en verksamhet eller en individ som har tappat kontakt med sitt syfte här i världen riskerar att inte ha något syfte.   

 

Läs artikeln >>>

 

---
utbildningstips

Utbildningstips

Effektiv förändringsledning - Vi ger dig ramverket för lyckad förändring

Hos ledande organisationer är förbättring en vana. Genom rörlighet och öppenhet gentemot omvärlden ser man möjligheter och tar tillvara på dem. 

– Detta är konkurrenskraft.

För att uppnå en förbättringskultur krävs insikt i hur du hanterar människor, vad som motiverar oss och vad som egentligen driver organisationer till resultat. Förändringsarbete handlar ofta om att man hamnat i ett kritiskt läge – för att komma ikapp behöver man springa fortare än vad man är van vid och anpassa sig efter nya förutsättningar.

Läs mer om kursen >>>

---

Följ Kelly Odell på Sociala Medier

---