Om kommunikation! 

Det här nyhetsbrevet ägnas åt kommunikation.  Vi alla vet att kommunikation är både viktigt och svårt. Jag hoppas du får lite tips och idéer som du har nytta av i detta nyhetsbrev.  Det är väl en sak att alla kan lära sig att bli bättre på kommunikation.  Men en annan sida som jag tänker på när jag skriver detta är hur ofta vi egentligen vet vad vi ska göra men av olika skäl väljer vi att göra fel. Vi alla vet till exempel att kritik ska framföras enskilt och beröm offentligt.  

Idag fick jag ett e­mail från en av mina söners lärare som var skickad till föräldrarna till samtliga barn i klassen.  E­mailet berättade om något dumt som pojkarna i klassen hade gjort och uppmuntrade oss föräldrar att ta itu med det. Jag skrev genast till läraren och frågade efter lite kompletterande information då jag hade för avsikt att prata med min son med en gång.  Jag fick då ett svar från henne att det inte gällde just min son.  Det vore mycket bättre att kontakta, helst muntligen, de berörda föräldrarna direkt.  Det kräver lite mer jobb och är kanske också lite jobbigare, men enormt mycket mer effektivt.

Eller vad sägs om när man vet att man borde säga något men väljer bort att göra det.  Jag hade en chef en gång och efter jag hade jobbat med honom i ett par år frågade jag honom om han var nöjd med mitt arbete.  Det var nämligen så att vi aldrig hade något utvecklingssamtal och han gav inte mycket återkoppling på något annat sätt heller.  Han svarade mig att han var medveten om att han inte var så bra på att ge beröm men att han var väldigt bra på att ge kritik.  Så ­om jag inte hörde något så var det bra. Jag är övertygad om att båda dessa personer vet hur de bör göra men de har fått en vana att kommunicera (eller inte kommunicera) utan att reflektera.  Denna typ av kommunikation kallas ofta för reaktiv kommunikation och leder till mycket missförstånd och frustration.  

Riktig bra kommunikation sker först när vi har reflekterat över vad vi vill åstadkomma.  Det är säkert många med mig som har skrivit det där arga e­mailet med de riktigt dräpande formuleringarna i något sammanhang.  Men om vi är kloka låter vi mailet ligga över natten.  Nästa morgon när vi läser meddelandet inser vi att det bästa vi kan göra är att kasta mailet på skräphögen, eller åtminstone revidera det kraftigt.  Kommunikation där vi har tagit tid för reflektion innan vi agerar kallas proaktiv kommunikation. Proaktiv kommunikation är tydlig, rak och effektiv. 

Det vore jättekul om Ni som läser nyhetsbrevet ställer frågor, föreslår ämnen eller även skickar in eget material så vi håller diskussionen om dessa ämnen levande. Tveka inte på att skriva till mig på info@kellyodell.se eller ring mig på 070 260 2605

Jag hoppas ni får både glädje av månadens nyhetsbrev.  // Kelly Odell

---

Månadens boktips

Tänka snabbt och långsamt, skriven av Daniel Kahneman som var 2002 ­års ekonomipristagare till Alfred Nobels minne. Han fick priset trots att han inte är ekonom utan psykolog. Hans forskning ifrågasätter ett par grundteser som andra forskningsområden har tagit för givet. Nämligen att människor är rationell och tänker sunt för det mesta och när vi inte agerar helt rationellt är det på grund av våra känslor som till exempel rädsla, tillgivenhet och hat. Tack vare bland annat Kahnemans forskning vet vi nu att dessa antaganden är fel. Jag skulle kunna rekommendera Kahnemans bok inom flera områden som ledarskap, förändringsledning, projektledning och allt annat som har att göra med människor. Den var inte avsedd som bok för kommunikation men det ger viktiga insikter i kommunikation. Men den är särskilt intressant från ett kommunikationsperspektiv för att den hjälper oss att förstå hur vi människor tänker. Utifrån detta får vi bättre förståelse för hur vi bör agera för att lyckas bättre med vår kommunikation. Specifikt hjälper det oss att förstå hur vi går från reaktiv till proaktiv kommunikation. Daniel Kahneman är en av vår tids mest originella och intressanta tänkare. Kanske förstår han bättre än någon annan nu levande människa hur och varför vi fattar de beslut vi gör. I den här boken delar han med sig av ett helt livs samlade visdomar, på samma gång lättillgängligt, medryckande och skarpsinnigt. ( Steven D. Levitt, professor vid University of Chicago och författare till Freakonomics) Läs mer.

---
kommunikation

5 tips för lyckad kommunikation

Förra veckan höll jag en stor föreläsning om framgångsrik kommunikation på Oscarsteatern i Stockholm. Där fick jag dela scenen med bl a Jenny Strömstedt från TV4 och Erik Haag känd bl a från tv-programmet Historieätarna.  Erik var moderator för dagen och under hans introduktion berättade han om krogregler på 1300-talet. På den tiden fick man böta om man spydde på …Läs mer.

---

Podcast För Ledare - Om kommunikation

Mänsklig historia är fylld med exempel på krig som startades eller förlorades på grund av dålig kommunikation. Och lyckad kommunikation har byggt företag, botat sjukdomar och skapat fred. I detta avsnitt delar Kelly Odell med sig av sina grundstenar till lyckad kommunikation. Lyssna på podcasten>>>.

---

Månadens artikeltips

”How ‘Active Listening’ Makes Both Participants in a Conversation Feel Better”- Use Body Language and Verbal Cues to Encourage the Person Talking and Prevent Listener Burnout

Jag läste nyligen en riktig bra artikel om aktivt lyssnande i ”The Wall Street Journal” som summerar teknikerna som professionella lyssnare som t ex terapeuter och andra lär sig. Lyssnande är det viktigaste och kanske svåraste delen av god kommunikation och denna artikel ger lite insikter i hur man ska göra. Tyvärr, får ni som följer mitt nyhetsbrev leva med att en del material är på engelska. Jag letar alltid först efter referensmaterial på svenska men ibland hittar jag något på engelska som bara måste delas. Artikeln kräver att du är inloggad på WSJ.

 Hitta länken och fler intressanta artiklar längst ner på vår sida Böcker om Ledarskap >>>

---

Månadens Verktyg för Ledare 

Missförstå mig rätt: Min föreläsning på Oscarsteatern i Stockholm var riktig kul och verkade vara väldigt uppskattad. Under föreläsningen lovade jag publiken att de skulle få tillgång till min powerpoint-presentation där jag bland annat presenterade lite konkreta tips för bättre kommunikation. Ni som får nyhetsbrevet kan också ladda ner presentationen om ni vill. Den finns tillgänglig på min samlingssida med verktyg för ledare där det fylls på med nya modeller, mallar, checklistor som du som ledare använda i din verksamhet. Kelly Odell

Gå till sidan Verktyg för ledare >>>

---

Följ Kelly Odell på Sociala Medier

---