Direkt
Direkt
Växel
+46 070 260 2605 Måndag - Söndag 10:00 - 20:00 Kläppestigen 18 436 51 Hovås
+46(0)8-54 54 23 00 Monday - Fredag 09:00 - 17:00 Norrtullsgatan 6, 2 trp 113 29 Stockholm
Direkt
Direkt
Växel
+46 070 260 2605 Måndag - Söndag 10:00 - 20:00 Kläppestigen 18 436 51 Hovås
+46(0)8-54 54 23 00 Monday - Fredag 09:00 - 17:00 Norrtullsgatan 6, 2 trp 113 29 Stockholm

Få mer gjort med mindre ansträngning

få mer gjort med mindre anstängning

Har du någonsin haft känslan att det bara inte går att hinna med allt? Du stressar från möte till möte välmedveten om att berget av pappersarbete inte blir mindre av att du sitter i mötena och att inkorgen svämmar över. Du är kanske en av de som sitter i ett möte och arbetar med inkorgen eller något annat och hoppas att folk tror att du tar anteckningar från mötet. Det är lätt att tro att svaret på detta problem är att jobba hårdare eller fortare men en växande mängd forskning tyder på att hemligheten är kanske precis det motsatta. Vill man få mer gjort får man göra mindre. Nedan följer lite tips för att hjälpa dig få mer gjort med mindre anstängning.

1. Unna dig själv tid för att reflektera. När du reflekterar, lägg mer tid på ”varför” frågor än ”hur” frågor. Vi har en tendens att springa iväg och börja lösa uppgifter innan vi har egentligen förstått varför. Varför är en viss arbetsuppgift så viktig? Varför har du eller din organisation valt att arbeta med det ni gör? Varför frågor hjälper oss att hitta tillbaka till våra grund värderingar och påminner oss om vad som egentligen är viktigaste för oss. Detta i sin tur underlättar prioriteringar…

2. Prioritera ditt arbete hårt Allt får inte vara högsta prioritet. Viktigast när man prioriterar är inte vad man ska göra men vad man inte ska göra. Många av oss har otroligt svårt att välja bort saker men man blir inte superstjärna om man försöker vara bra på allt.

3. Använda dig av korta dagslistor med bara dagens ”att göra” på. Långa listor har en tendens att kännas övermäktiga. Ha inte mer än 3-5 saker på din lista. När de är klara kan du göra en ny lista.

4. Fokusera på en uppgift i taget. Det mesta vi har hört eller tror om multi-tasking är nonsens. Att försöka göra flera saker samtidigt skapar stress och sänker kvalitén på vårt arbete.

5. Ta många pauser. Jag har själv haft arbeten där jag sprang från möte till möte under hela dagarna och konstaterade när dagen var slut att jag inte ens tagit tid för att gå på toan. Det är inte mänskligt och allt som inte är mänskligt är fel för mäniskor.

6. Skapa rutiner och hålla de. Rutiner hjälper oss med vår planering. Får du in en rutin att du går till gymmet varje morgon eller varje kväll är det lättare att hålla rutinen.

7. Se till att inte vara tillgänglig jämt. Stäng av mobilen och skita i inkorgen visa tider varje dag.

8. När du är tillgänglig för andra, var 100% närvarande. Svara inte i mobilen eller kolla i inkorgen när du har avsatt tid för andra.

Ta gärna en titt på följande länk om ”Slow Down Your Brain to Get More Done” med Steven Kotler.

http://bigthink.com/videos/steven-kotler-on-the-science-of-flow-states

About the author

Public speaker and management trainer on Leadership and Change